بیمه رانندگان ،سپر حمایتی یا بار مضاعف؟
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ،کمیسیون عمران مجلس
امروز در برهه حساس کشور عدالت اجتماعی باید ستون خیمهی سیاستگذاریها و تصمیم سازی ها در راستای منافع مردم و نظام اسلامی قرار گیرد…
رانندگان و کامیونداران کشور، بهعنوان یکی از ارکان تلاشگرحمل ونقل و از اقشارمهم جامعه، در تمامی شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، نقش بیبدیلی در پایداری چرخه تولید، توزیع و تأمین نیازهای اساسی مردم ایفا کردهاند.
این قشر، که قلب تپنده اقتصاد ملی محسوب میشوند، همواره با فداکاری و تلاش شبانهروزی در خدمترسانی به کشور پیشگام بودهاند.
با نگاه اجمالی به طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی با موضوع اصلاح قانون بیمه رانندگان کاملاً پر واضح است که اصلاح ساختاری و ایجاد شیوه نامه های جدید در آن مستلزم برگزاری جلسات مستمر نمایندگان مجلس و تشکل های صنفی رانندگان در راستای تصمیم گیری بهتر و صواب تر می باشد…
این در حالی است که ارائه ی خدمات مطلوب به رانندگان و کامیون داران می تواند در مسیر توسعه ی حمل و نقل و ایجاد انگیزه ی شغلی کمک فراوانی نموده و جامعه ی هدف را به سوی پیشرفت و حصول رضایتمندی سوق دهد.
امروزه پس از گذشت سالها تلاش دز حوزه ی حمل و نقل و دست و پنجه نرم کردن صنف رانندگان وکامیوندار این خادمان ملت و نظام اسلامی با مشکلات، آنچه که از زبان خسته ی تشکل های صنفی رانندگان بر می آید صدای رانندگانی است که در گرما و سرما و در شرایط سخت و مشقت های فراوانی در ارسال کالای اساسی و سوخت به مردم و جامعه در تلاش هستند…
کانون های سراسری رانندگان طی جلساتی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان دلسوز مردم تمام مشکلات طرح جدید اصلاح قانون بیمه رانندگان را مطرح نموده و همچنین پیشنهادات رفع آنها را تقدیم کردند..
با این حال، طرح پیشنهادی مجلس محترم با موضوع بیمه تأمین اجتماعی رانندگان، در صورتی می تواند نافع رانندگان باشد که اشکالات و ایرادات آن رفع شود. بدون توجه به نظرات کارشناسی و تجربی صنوف حملونقل این طرح نمی تواند برای جامعه ی زحمتکش رانندگان مفید واقع شود.
بررسی میدانی نیازهای رانندگان و کامیونداران و توجه به پیشنهادات کانونهای صنفی در بخشهای کالا، سوخت و مسافر، ضرورتی انکارناپذیر است.
جزئیات اجرایی طرح از جمله نحوه پرداخت حق بیمه، سهم راننده و ضمانتهای اجرایی باید شفافسازی شود تا از بروز بیاعتمادی و اعتراض جلوگیری گردد.
اصلاح ساختاری و تدوین شیوهنامههای جدید تنها با مشارکت واقعی نمایندگان صنف و برگزاری جلسات مستمر در کمیسیون عمران امکانپذیر خواهد بود.
عدالت اجتماعی ایجاب میکند که تصمیمگیرندگان، نسخه نهایی طرح را با حضور و مشارکت مستقیم نمایندگان صنف تدوین کنند. مشارکت واقعی به معنای لحاظ کردن دیدگاههای کارشناسی رانندگان در متن طرح، بررسی بار مالی آن و تضمین اجرای عادلانه است.
لذا این طرح باید سپری حمایتی برای رانندگان باشد، نه ابزاری برای فشار مضاعف. رانندگان و کامیونداران قشری خاموش نیستند، بلکه نیرویی پویا و فعال در اقتصاد کشورند. مطالبه بحق آنان نه امتیازخواهی، بلکه تحقق عدالت است.
✍️ خداداد بکرانی
۱۴۰۴.۰۸.۰۵
دیدهبان حملونقل جادهای کشور